maandag

Gezond en lekker: Havermoutpap als ontbijt. Budgettip!

Lekker en gezond hoeft echt niet duur te zijn, het ontbijt wat ik het vaakst eet is ook het goedkoopste. Het vult goed, met dit als ontbijt hoef ik geen tussendoortjes tot aan de lunch. De basis is simpel:
  • 1 kom (magere) melk
  • 4 à 5 eetlepels havermout
Gier de melk in een steelpannetje en breng aan de kook. Vuur gauw lager zetten met het oog op overkoken, havermout toevoegen en blijven roeren totdat de pap dik genoeg is naar jouw smaak (minuutje of 3). Ik gebruik magere melk (minder calorieën) maar dat heeft als nadeel dat het altijd aanbrandt, met halfvolle melk of plantaardige melk zoals amandelmelk heb je dat niet zo gauw.
Een zak havermoutvlokken kost zowel bij AH als bij Jumbo slechts €0,41, daar kan ik zeker wel 10 x van ontbijten. En magere melk €0,81 cent voor een liter. Kost omgerekend per kom pap dus (2x 0,81 + 0,41)/10= €0,20

Nou vind ik het lekker om er wat extra's aan toe te voegen, je kunt dan denken aan:
  • gedroogde pruimen
  • cranberry's
  • geprakte banaan
  • honing
  • blauwe bessen
  • lijnzaad
  • tarwezemelen
  • gojibessen
  • andere superfoods
Mogelijkheden genoeg! Door af te wisselen zul je ook niet zo snel flauw worden hiervan is mijn ervaring.

Nog een budgettip: superfoods als gojibessen, chiazaad, cacaonibs e.d. zijn behoorlijk prijzig vind ik. Kijk eens in het assortiment van Zonnatura, een zak lijnzaad kost €1,81, tarwezemelen €0,89. Een eetlepel hiervan toevoegen zorgen dat je nog sneller verzadigd bent, heeft een gunstige uitwerking op je stoelgang en lijnzaad eten schijnt een gunstig effect te hebben op je huid en haarconditie.
Ik heb nu lecithinepoeder van Zonnatura meegenomen (want kostte slecht €1,- bij AH, aanbieding), benieuwd hoe dat smaakt. Het is bijzonder rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, een goede aanvulling op mijn dieet denk ik.

Geen opmerkingen: