donderdag 15 januari 2015

Gezond en lekker: Griekse yoghurt

IMG_3919Griekse yoghurt is veel dikker en romiger dan andere yoghurtsoorten. Het is meer een soort van hangop. Griekse yoghurt bevat meer vet dan volle (> 3%), halfvolle (1-3 %) en magere yoghurt (<1 %). En toch is Griekse yoghurt het gezondst! Ja, zelfs gezonder dan magere yoghurt.

Reden: Griekse yoghurt bevat veel eiwitten die voor een vol gevoel zorgen. Magere yoghurt is daadwerkelijk erg mager: er zitten bijna geen voedingstoffen in. Dus heb je zo weer honger.
Leuk om te weten: Griekse yoghurt maakt blij (door het hoge calciumgehalte) en bevordert de weerstand.

Niet alle varianten Griekse yoghurt zijn gezond. Sommige soorten lijken zo op het oog heel gezond, maar ze worden wat opgeleukt met ongezonde ingrediënten, waaronder suiker. En suiker is een grote boosdoener voor de gezondheid.

Er zijn ook Griekse yoghurt varianten met 0% vet. Een goede optie, maar schroom niet om de vettere variant te kiezen. Die zijn juist goed voor de huid en je krijgt minder snel honger.
De top 3 meest gezonde Griekse yoghurt varianten:

1. Griekse yoghurt 0% vet (Total): geen suiker en 10,3 gram eiwit.
2. Yoghurt Griekse Stijl (Katharos): geen suiker en 9 gram eiwit.
3. Griekse Yoghurt (Total): geen suiker en 9 gram eiwit.


Weten welke Griekse yoghurt gezond is? Vergelijk de varianten in onderstaand overzicht!
 
Ik kocht regelmatig een bak Optimel yoghurt Griekse stijl, want zonder suiker, maar wel met zoetstoffen, wat ook niet erg goed voor je is. Het is dus beter om naturel yoghurt te nemen met wat vers fruit erdoor.
Mijn lunch vandaag: Echte Griekse yoghurt met een halve mango in stukjes erdoor en een lepel lijnzaad. Minstens zo lekker als de variant van Optimel!

Geen opmerkingen: