dinsdag 6 januari 2015

Gezond en lekker: Hummus

Hummus is een pasta van o.a. kikkererwten en sesampasta en is een verrukkelijke dip voor rauwe wortels, paprika, komkommer en bleekselderij. Ook is het erg lekker op een toastje of rijstwafel.
Ik stond er laatst in de Jumbo al mee in mijn handen (de naturel variant is suikervrij trouwens, de variant met zongedroogde tomaten en de auberginedip niet), maar heb het toch weer terug gezet. Ik wist niet zo goed wat ik er mee moest doen.
Heel toevallig was ik die avond op visite bij Ron en Annika, en wat staat er op tafel? Juist, diezelfde hummus! Het was erg lekker, zo lekker dat ik het zelf de volgende dag ook meteen opgehaald heb.
De volgende keer ga ik het zelf maken, nog leuker.

Kikkererwten zijn rijk aan eiwitten, een belangrijke bron voor je spieren. In het bijzonder voor mensen die geen vlees en vis eten, zijn kikkererwten een welkome aanvulling op de dagelijkse eiwitinname. Ook bevatten ze langzame koolhydraten (met een lage glycemische index). Ze zitten boordevol voedingsvezels die helpen bij een gezonde darmwerking, een lang verzadigingsgevoel en het afvallen. Als laatste zijn deze erwten een goede bron van diverse mineralen. Ze bevatten magnesium, ijzer, calcium en vitamine B11 (foliumzuur). Conclusie, je kunt zelf hummus maken met dit recept en smikkelen zonder schuldgevoel.

zelf-hummus-maken-receptDit recept vond ik op www.gezondetips.nl.

Ingrediënten:
  • 400 gram (biologische) kikkererwten uit pot of blik (je hebt ook 2/3 van het vocht nodig)
  • 1 eetlepel tahin
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 4 eetlepels citroensap (of limoensap)
  • Peper en zout naar smaak
  • Bieslook of peterselie (voor de garnering)

Bereiding:

Een eenvoudigere bereiding kan je je bijna niet wensen, ontdoe de knoflook van de velletjes en doe alle ingrediënten in de blender, keukenmachine of grote kom (als je de staafmixer gebruikt) en mix ze tot een egale puree. Dat was het. Makkelijk toch? Serveer de hummus met stukjes bieslook of peterselie.

Tips:

De gewone hummus is al heerlijk. Maar misschien wil je wat meer smaak of pit?
Je begint met de basis hummus, doe er wat toevoegingen bij en mix het opnieuw goed door elkaar.
Grieks: Voeg 50 gram fetakaas, 100 gram (baby)spinazie en ¼ theelepel kaneel toe.
Pittiger: Voeg 1 theelepel 1 cayennepeper en 1 theelepel paprikapoeder toe.
Pesto: Voeg 3 eetlepels pesto,  2 eetlepels Parmezaanse kaas, en 2 eetlepels pijnboompitten toe.
Kruiden: Voeg ½ kopje basilicum, ½ kopje peterselie en ½ kopje dragon toe (liefst allemaal vers).

Hoe lang kun je de zelfgemaakte hummus bewaren?

De zelfgemaakte hummus kun je het beste afsluiten in een luchtdichte bak. Als je het vervolgens in de koelkast bewaart, is het ongeveer 5 dagen houdbaar. Als je er tussentijds wat uit haalt, schep er dan met een schone lepel wat uit en zet de afgesloten bak snel weer terug in de koelkast.

Geen opmerkingen: