maandag

Gezond en lekker: Havermoutkoekjes met hennepzaad


Zin in iets lekkers wat toch ook voedzaam is? Deze koeken vullen goed, smaken heerlijk en er zitten ingrediënten in die ook nog eens goed voor je lijf zijn. 

Ik had wat rijpe bananen liggen, normaal snijd ik deze in stukjes en gooi ik ze in de vriezer (om er dan ijs van te maken bijvoorbeeld), maar ik heb inmiddels al een stuk of 6 bananen ingevroren op voorraad, ruim voldoende dus.

Ik had wel trek in wat lekkers bij de thee, havermoutkoekjes zijn het geworden omdat ik geen eieren in huis heb :)
De ahornsiroop geeft het een heerlijke, caramelachtige smaak. Goede combinatie met het nootachtige van het hennepzaad.

Ingrediënten:

  • 2 rijpe bananen
  • 100 gr. havermout
  • 1 eetlepel ahornsiroop
  • 2 eetlepels hennepzaad
Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Prak de bananen, meng de havermout, hennepzaad en ahornsiroop er doorheen tot een smeuïg mengsel. Verdeel het dan in hoopjes op een bakplaat met bakpapier. Ik heb er 7 riante koeken van gemaakt, één koek is één eetlepel beslag.
Bak ze gedurende 20 minuten in de oven op 180 graden, laat ze afkoelen om wat meer stevigheid te krijgen. Eet smakelijk!

Waarom is hennepzaad goed voor je?

Ze bevatten een uitzonderlijke concentratie aan hoogwaardige (zogenoemde exogene) eiwitten, oliën waaronder omega-3, -6 en –9, een aantal mineralen waaronder magnesium, kalium, ijzer en koper, de vitamines C, E B1, B2, B3 en B6 en vezels.
Het is ook lekker, het heeft een nootachtige smaak en smaakt goed als toevoeging in salades, muesli of kwark.
Wel is het behoorlijk prijzig, zoals het vaak nu gaat met superfoods, de kiloprijs is vanwege de enorme belangstelling nauwelijks meer in verhouding met de productieprijs.

Geen opmerkingen: