Budgettip: Jaaroverzicht financiën maken geeft rust

Nu ik ben afgekeurd heb ik minder inkomen dan voorheen én heb ik met instanties zoals het UWV te maken, waarbij lang niet alles loopt zoals het moet.

Mijn inkomen wisselt per maand en is aanzienlijk minder dan ik vanuit was gegaan. Je zou toch denken dat 70% van je inkomen wat je als WIA-uitkering krijgt evenveel is als de 70% die ik in mijn tweede ziektejaar van mijn werkgever kreeg?

Dat zou je kunnen denken, heel logisch, dat zou ook zo moeten zijn eigenlijk dus dat dit niet het geval is en waar dat aan ligt kan het UWV mij niet vertellen. Dan moet ik bij de Belastingdienst zijn, want er wordt ineens veel meer inkomstenbelasting ingehouden.

De Belastingdienst heeft alles nagekeken voor me, maar kan ook niet vinden waar het aan ligt. Waarschijnlijk heeft mijn werkgever te weinig ingehouden. Ja tuurlijk, schuif het maar weer door naar de volgende. Moedeloos word ik er van.

Nachten heb ik er van wakker gelegen, het moet toch heel rationeel te verklaren zijn? Er moet toch een simpele formule zijn waarmee je de hoogte van je uitkering kunt uitrekenen? Ik ben echt niet dom, waarom kan ik dan de fout niet vinden?! Zeer frustrerend.

Wat helpt om de grip op de zaken weer terug te krijgen is om een overzicht te maken van alle inkomsten en uitgaven. Je moet er even een ochtend voor gaan zitten met alle paperassen bij de hand, maar als je eenmaal alles in een overzichtelijk schema hebt staan brengt dat veel rust.

Ik kwam een superhandig programmaatje tegen, een excel bestand met een jaaroverzicht en de formules die alles voor je uitrekenen al ingevoegd. Je hoeft dus alleen maar de bedragen in te voeren en het wordt vanzelf voor je uitgerekend, handig!
Het is wel confronterend, je ziet meteen wat de onnodige kostenposten zijn. Dat maakt het wel makkelijker om eens even goed na te denken of dat bedrag het je wel waard is en ze eventueel te schrappen.

Mocht je dit ook heel handig vinden en gewoon eens goed op papier willen hebben wat er precies binnenkomt en uitgaat bij je, stuur me dan even een berichtje, ik kan je het bestand zo mailen :)

Ik heb alle overtollige extra's stopgezet, geen postcodeloterij en abonnementen meer, back to basic! Het is puzzelen, maar ook wel weer een uitdaging. Ik weet dat we de vaste lasten kunnen betalen en wat mijn weekbudget is voor de boodschappen etc. Voorlopig kunnen we hier blijven wonen en hoef ik hier niet van wakker te liggen, dat zal vast veel rust geven!

Dat is ook de reden dat ik dit deel, financiën zijn niet iets waar we makkelijk over praten, toch kan dit een groot deel van je leven beheersen wanneer het tegenzit.
Praten over zaken die je niet snel bespreekt is inmiddels mijn specialiteit; het hebben van een depressie/PTSS of het zorgen voor een kind met beperkingen niet iets waar gemakkelijk over gesproken wordt, dat lukt me ook aardig. Het is bevrijdend om eerlijk te kunnen zijn zonder veroordeeld te worden, echt waar.

De wereld zou er vast een stukje leuker van worden wanneer we eerlijk zijn, ook over de zaken waar we minder goed de controle over hebben. Juist die kwetsbaarheid maakt je mooier.