woensdag

Gezond en lekker: Sushi maken

Het is zo simpel: Zelf sushi maken. Ik doen het echt maar heel sporadisch, jammer want het is eenvoudig, snel te maken en gezond.

Het is handig om een bamboematje te hebben voor het rollen van de sushi, ik raad je dan ook sterk aan deze aan te schaffen, je krijgt je rol anders nooit mooi strak is mijn ervaring.

Xenos heeft dat soort spullen wel in het assortiment, volgens mij kun je het ook wel kopen in de supermarkt en ligt het in het rek met de Aziatische producten.

Je kunt van alles gebruiken als vulling; denk aan komkommer, paprika, omelet, avocado, rauwe zalm, krab, surimi, gerookte kip. Ik heb vandaag komkommer gebruikt, dus vandaag is de sushi vegan.

Benodigdheden voor 3 rollen:
  • 100 gram ongekookte sushirijst
  • halve komkommer
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • snuf zout
  • 3 norivellen
  • sojasaus
  • wasabi

Spoel de rijst al en bereid het zoals op de verpakking staat. Als de rijst gaar is, roer je de eetlepel rijstazijn en een snuf zout erdoor.
Was de komkommer en snij in repen van ongeveer 1 cm breed. De zaadlijsten liet ik eruit, anders is het zo waterig. De schil liet ik er wel om, ik hou wel van een bite.
Leg het norivel op de bamboemat, verdeel ongeveer twee eetlepels rijst over eenderde van het vel vanaf de onderkant. Verdeel de komkommer over de rijst, drie repen breed.

Rol dan vanaf de onderkant de rol op, even goed aanduwen halverwege en maak de rol dicht door je vinger nat te maken en dit over het uiteinde te halen. Zo plak je hem zo dicht, handig hè?

Ik haalde 6 stukken uit een rol, dat is voldoende voor 1 persoon als lunch. Lekker met sojasaus en wasabi om te dippen.
Vergeet niet dat wasabi héél scherp is en je het dus niet als mosterd moet gebruiken (qua hoeveelheid), ik deed dat wel en zag sterretjes en had het gevoel dat er rook uit mijn neus kwam.
Je zou denken dat ik er dan van leer, maar nee hoor, de tweede hap ging het net zo. Eten en computeren tegelijkertijd is niet echt verstandig voor mij om te doen ;)

Geen opmerkingen: