<script> <style>

dinsdag

Gezond en lekker: De goedkopere alternatieven voor superfoods

 


superfoods


Superfoods: Sinds enkele jaren zijn ze bijna overal verkrijgbaar. Elke supermarkt heeft op zijn minst wel gojibessen en chiazaad in het assortiment. Diverse pitten, bessen en zaadjes die zo gezond zijn, omdat ze boordevol antioxidanten zitten en een hoge hoeveelheid mineralen en vitamines bevatten. Helaas zijn ze vaak ook wel heel erg duur, omdat ze meestal uit verre exotische landen geïmporteerd worden.

En, nog belangrijker, er zijn heel wat groenten uit eigen land die zeker te vergelijken zijn met de talrijke voordelen van deze superfoods; bijvoorbeeld erwten, uien, broccoli en druiven.

Erwten bevatten heel veel proteïnes, uien bevatten een enorme hoeveelheid antioxidanten, broccoli is een vitaminebom met o.a. vitamine A, B, C, E en K, druiven bevatten (net als thee) polyfenolen welke een beschermende en helende uitwerking hebben op je lichaam.

Dus zijn er voor alle superfoods wel altijd goedkopere inheemse alternatieven, die beter zijn voor zowel je portemonnee als het milieu. 

  • Quinoazaden
 Quinoazaden bevatten zeer belangrijke stoffen, waaronder foliumzuur, vitamine B en E, ijzer, magnesium en koper en het bevat alle benodigde aminozuren. Het wordt meestal bereid als vervanger voor rijst of couscous.

Het alternatief:
 
Een goedkopere vervanger van deze superfood zijn in de eerste plaats de linzen. Ze zijn o.a. hoger in proteïnen en bevatten meer ijzer dan de quinoa zaden. Ook erwten zijn een gelijkwaardige voedingsbron ter vervanging van deze superfood en zijn ook aanzienlijk goedkoper.
 
  •  Chiazaad

Chiazaad zit boordevol omega 3 vetzuren en vezels. Lekker in je smoothie, yoghurt of om pudding mee te maken. 
 
Het alternatief: 

Lijnzaden hebben dezelfde samenstelling als het gaat om voedingsstoffen als chiazaad. Ze zijn daarbij nog eens stukken goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. En beschermen het lichaam tegen hartaandoeningen.
 
  • Gojibessen
De gojobessen worden al duizenden jaren gebruik in de Chinese geneeskunde om allerlei aandoeningen te behandelen. Ze bevatten o.a. veel verschillende vitamines en zeer veel antioxidanten, die de veroudering tegenwerken en ze neutraliseren giftige stoffen in het lichaam. Gojibessen worden gerekend onder de belangrijkste superfoods. Lekker in de (havermout)pap of om thee van te maken.
 
Het alternatief:

Bessen die nog meer antioxidanten bevatten dan de gojibessen zijn de bosbessen. Die zijn dus eigenlijk de echte superfoods; goedkoper en meer antioxidanten dan de gojibessen. En voor het afscheiden van giftige stoffen is de abrikoos een heel sterk en goedkoper alternatief.
 
  • Acaibessen
Hebben eigenlijk een beetje dezelfde werking als de gojibessen. Ze zijn rijk aan een bepaalde kleurstof die zeer goed werkt bij ontstekingen omwille van zijn ontsmettende functie. Ook zijn ze goed in het bestrijden van hartziekten.

Het alternatief:

Wederom de bosbessen.
 
 
  • Granaatappel
 Werden door de oude Grieken al gezien als ware superfoods en zijn sinds enkele jaren bij ons ook heel makkelijk verkrijgbaar. Bevat polyfenolen, daardoor hebben ze een sterke antioxiderende werking. Prijs is nogal hoog, maar is de laatste tijd wel fors aan het dalen door toename van de vraag naar deze superfood.

Het alternatief:

Alle soorten thee en cranberries bevatten ook deze polyfenolen. Zo ook druiven en aardbeien.

Geen opmerkingen: