<script> <style>

maandag

Gezond en lekker: Stoofpeertjes, maar dan suikervrij!

Heerlijk en in de herfst van eigen bodem: Stoofpeertjes! Het vergt wat voorbereiding en vooral veel geduld tijdens de bereiding, maar het is alle moeite waard als het op je bord ligt. Mijn comfortfood bij uitstek met dit gure weer.

Ik ben dol op stoofpeertjes, maar heb het zelf nog nooit gemaakt. Nu de peertjes overal in de aanbieding zijn (deze week bij de Albert Heijn bijvoorbeeld €1,19 voor een kilo) vond ik het tijd worden om zelf een een poging te doen. Uiteraard wel suikervrij, maar of dat ook net zo lekker ging worden..? In de recepten die ik online vond werd tussen de 75 tot 200 gram suiker gebruikt, behoorlijk wat.

Ik ben gaan experimenteren en moet zeggen dat het ontzettend goed gelukt is! Ik heb ahornsiroop gebruikt als vervanger voor geraffineerde suiker omdat het een karamelachtige smaak heeft én het ook goed tegen verhitting kan, in tegenstelling tot honing bijvoorbeeld.


Mijn recept voor suikervrije peertjes:
  • 1 kilo peertjes, geschild en in vieren gesneden
  • 1/2 fles rode wijn (dus 375 ml)
  • water
  • 5 el ahornsiroop
  • 1 kaneelstokje
  • kruidnagel 4 losse of 1 tl gemalen
  • laurierblad 2 stuks
  • kardemom 1 tl
  • citroenschil 2 reepjes
Doe de peertjes in de pan, schenk de wijn erbij. Vul de pan nu verder met water totdat de peertjes net onder staan.
Voeg de ahornsiroop, kruidnagels, laurier, kardemom, kaneel en citroenschil toe en breng dit aan de kook.
Laat dit een uur op een zacht vuurtje stoven. Als je erg ongeduldig bent zoals ik, na 40 minuten vond ik ze ook gaar genoeg ;)

Lekker met gestoomde krieltjes

Geen opmerkingen: