<script> <style>

zondag 8 november 2015

Gezond en lekker: Amarantsalade met vijgen en geitenkaas

De combinatie van geitenkaas en vijgen ben ik inmiddels stapelgek op, helaas is het vijgenseizoen wel alweer zo'n beetje op z'n eind aan het lopen. Op de markt is het inmiddels al niet meer te krijgen. De marktkoopman vertelde me dat het vijgenseizoen ook maar plusminus 3 weken duurt, tenminste als je echt lekkere vijgen van het seizoen wilt hebben. Vers is wel het lekkerste, maar we kunnen gelukkig het hele jaar door de gedroogde variant kopen.


Ik mag graag rondsnuffelen in het schap van Zonnatura in de supermarkt, daar staan regelmatig producten in waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat dacht je van Amarant? Dat is een neefje van de quinoa, het is ook een zaad oftewel een pseudograan. Amarantzaad en -meel zijn erg voedzaam en rijk aan lysine, fosfor en ijzer. Amarantzaad (en meel) bevatten circa 4 keer zoveel calcium als de meeste andere granen en kunnen voor mensen die geen melkproducten gebruiken of die vegetarisch eten een welkome aanvulling van het menu zijn.
Ideaal als vervanger voor rijst of als aanvulling voor een salade, ik heb er een heerlijke maaltijdsalade mee gemaakt.


Ingrediënten:
  • 75 gram amarant
  • 75 gram rucola
  • 4 vijgen
  • 30 gram geitenkaas

Kook de amarant met 150 ml water in 15 minuten gaar. Snij de vijgen in vieren of zessen, brokkel de geitenkaas in kleine stukjes, doe alles in een kom en eet smakelijk!

Amarant vind ik ook lekker met gebakken groentes en kabeljauwfilet. Amarantzaadjes kun je ook poffen; minipopcorn! Vast wel lekker, de amarant is al iets zoetig van zichzelf nl.

Geen opmerkingen: