<script> <style>

vrijdag 22 januari 2016

Gezond en lekker: Birchermuesli a la Debbie #vegan


Overnight oats zijn populair tegenwoordig, maar wist je dat dit rond 1900 al bedacht is door de Zwitserse arts Bircher-Benner?

Wikipedia: Dr. Bircher-Benner was een van de eerste voedingsdeskundigen die welvaartsziekten toeschreven aan een voeding die niet langer "lebensfrisch" oftewel vers uit de natuur was. Hij ging uit van een vegetarische voeding. Zijn theorie was kortweg dat het menselijk organisme het beste kan gedijen en herstellen door rauwe en zo min mogelijk bewerkte vruchten, zaden en groenten te eten.
Vlees en vis en ook zuivel en eieren hadden in zijn optiek verminderde voedingswaarde, doordat de dieren in de voedselketen een goed deel verbruikten van de vitaminen en zonne-energie. Ook geraffineerde suikers en wittebrood waren in zijn ogen krachteloos voedsel.
De oorspronkelijke muesli was niet gebaseerd op de haver- en tarwevlokken, maar op de vruchten. Oer muesli bestond uit 2 of 3 kleine appels, geheel geraspt, inclusief de pitten, schil en klokhuis, een eetlepel gemalen walnoten, hazelnoten of amandelen. Daarbij slechts één afgestreken eetlepel havermout, die men 12 uur had geweekt in 3 eetlepels water, en het sap van een halve citroen en 1 eetlepel gecondenseerde melk.

Heel iets anders dan de suikerbommen die in het hedendaagse ontbijtproducten-schap te vinden zijn dus! Toen ik erachter kwam hoeveel suiker er in cruesli gebruikt wordt, ben ik meteen overgestapt op de muesli. Wel grappig, wist je dat de goedkoopste varianten muesli van de Albert Heijn en Jumbo de beste zijn? Daar zit namelijk geen suiker is, in de A-merk artikelen wel.

Ik heb de biologische muesli van Albert Heijn, die is ook lekker en bevat alleen maar haver, tarwe en gerst. Geen onnodige toevoegingen dus.
Ik heb besloten (zoveel mogelijk) plantaardig te eten, dat betekent dat ik dus geen magere yoghurt bij m'n muesli eet. Als je het weekt in plantaardige melk is de muesli heerlijk romig en een soort van pap, de yoghurt mis ik helemaal niet.

Ingrediënten:
  • 100 ml amandelmelk
  • 50 gram muesli (of havermout)
  • 1 eetlepel chiazaad
  • rozijnen/canberries/hazelnoten/amandelen/gedroogde vruchten in stukjes
Doe alles in een kom, roer goed door en laat een nacht staan. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: