Naar Parijs met kind

Omdat Roan klaar is met de basisschool en ik dit wel een bijzondere mijlpaal vind om bij stil te staan ben ik een paar dagen alleen met hem op vakantie geweest. Roan wilde wel heel graag eens naar Parijs, de Eiffeltoren bekijken. Even een paar dagen alleen met hem, dat zal ons beiden goed doen.

Ik vond een hotel op Booking.com vlakbij Gare du Nord, het hoofdstation van Parijs van trein en metro, op loopafstand van het station. Dat leek me handig, omdat ik nog niet zo goed het metrosysteem kende en het praktisch was om met kind niet zo ver te hoeven reizen in Parijs zelf direct bij aankomst. De metro is heel handig en werkt heel makkelijk als je de app 'Bonjour RATP' gebruikt om je reis te plannen. Er staat precies in waar over te stappen en hoe druk het is op de route, want druk kan het zeker worden, als sardientjes in een blik stonden we af en toe. Met een dagkaart van €7,50 pp kun je onbeperkt door het centrum van Parijs reizen, heel handig en je hebt geen fiets/taxi/bus nodig.

Als je op tijd boekt, dat wil zeggen 3 a 4 maanden van te voren, dan kun je voor een redelijke prijs (vanaf €35,- enkele reis) met de Thalys naar Parijs. Ik boekte een week van te voren en had voor €250,- twee eersteklas retourtickets (de eerste klas tickets waren €6,- duurder dan tweedeklas, voor meer plek en ruimte vond ik dat het wel de €6,- extra waard).

Ik heb met behulp van de app Polarsteps een reisverslag bijgehouden voor het thuisfront, leuk voor hen en voor mij en de app werkt heel simpel. Na afloop kun je ook eenvoudig een fotoboek laten maken van je fotoverslag en verhaaltjes, dat heb ik ook gedaan om een leuke herinnering te hebben aan onze reis.

We hebben op de aankomstdag onze spullen in het hotel gelegd, zijn toen op zoek gegaan naar een plek om te eten (gauw een patatje en snack bij de BurgerKing) en daarna meteen naar de Eiffeltoren gereisd met de metro. We hebben de Eiffeltoren beklommen tot de tweede verdieping, naar de top leek Roan wat te hoog en eng. We zagen de zon ondergaan vanaf de Eiffeltoren, het was prachtig en nog mooier dan Roan verwachtte. Die verwondering bij je kind zien is zo prachtig, voor mij het mooiste van de reis.

Dag twee hebben we ontbeten bij de boulangerie om de hoek van het hotel en zijn we in de metro gestapt om weer naar de Eiffeltoren te gaan, daar was de opstapplaats voor een boottocht over de Seine. Deze ging langs veel van de bezienswaardigheden van Parijs, zoals de Notre Dame, het Louvre en Museé d'Orsay.
We lunchten op de boulevard langs de kade en wandelden naar het Louvre.

Van buiten is het Louvre al heel indrukwekkend en bijzonder om te zien, maar goed ook want we konden niet naar binnen. Het museum was al uitverkocht voor de hele week! Als je het Louvre wil bezoeken in het hoogseizoen doe je er goed aan om al een of twee weken van te voren de kaarten te boeken.

We hebben nog meer gewandeld, Place de la Concorde gezien en daar op de metro naar het hotel gestapt.

We hebben 's avonds gegeten in een bistro op loopafstand van het hotel en hebben daarna de buurt nog te voet verkend.

Dag 3 zijn we na ontbijt naar Montmartre gelopen, want dat is vlakbij het hotel. We hebben de Sacre Coeur beklommen, via een smalle wenteltrap in de toren ruim 300 treden omhoog op een heel hete dag, maar het panoramisch uitzicht was de pittige klim wel waard. Voor Roan in elk geval wel. 😅

Daarna hebben we rondgekeken in Montmartre, de kunstenaars aan de slag gezien en hebben we uit zitten puffen en onze telefoons opgeladen bij de Starbucks. 's Avonds weer lekker gegeten bij een leuke bistro, nog een laatste keer in het bad-op-pootjes geweest in het hotel en de dag was alweer voorbij.

Dag 4 was de dag van de terugreis, dat ging niet zo soepel als de heenreis. De Thalys bleek uiteindelijk 100 minuten vertraging te hebben, we misten de daaropvolgende aansluitingen en waren pas laat thuis. Maar het was een heerlijk trip met z'n tweetjes, het is een heel andere energie samen dan wanneer we met zijn vieren weg gaan. Ik hoop dit nog veel vaker te kunnen doen met Roan.