Posts

Posts uit april, 2015 weergeven

Gezond: Appelcider azijn

Afbeelding
In het  pakket met biologische boodschappen  dat ik een week of wat terug gewonnen heb zat een flesje appelcider azijn. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb het gebruikt om een dressing mee te maken, in combinatie met olijfolie en kruiden, dat smaakte erg lekker fris over de ijsbergsla.  Maar wat kun je er nog meer mee? Er ging een wereld voor me open toen ik op zoek ging naar het gebruik van appelcider azijn. Het heeft de naam nogal een veelzijdig wondermiddel te zijn. Waarom?

Één week twitteren voor @Coevordenaren, leuk?!

Afbeelding
Ontzettend tof dat ik gevraagd ben om een week lang te twitteren voor de account Coevordenaren, over alles wat mij bezig houdt! Toch was mijn eerste reactie instinctief om nee te zeggen. Wat heb ik nou te vertellen dan? Alsof ik een interessant leven heb. Wat kan ik nou bijdragen? Wie ben ik nou dan?

Budgettip: Gratis proefnummer van Plus magazine

Afbeelding
Leuk cadeautje voor je moeder of oma (of gewoon lekker voor jezelf), een gratis proefnummer van het Plus magazine! Als je op de onderstaande link klikt, kom je op de site waar je je proefexemplaar kunt aanvragen, voor jezelf of om cadeau te doen (denk bijvoorbeeld aan Moederdag!)

Hardlopen: 52 redenen om een marathon te lopen

Afbeelding
Ooit ga ik het doen. Het staat zeker bovenaan mijn bucketlist: een marathon lopen! Die in Enschede is vandaag geweest, ik heb er vorig jaar de 10 kilometer gelopen, een PR die nog steeds staat trouwens. Áls ik hem ga lopen, dan zou ik ook voor Enschede of Amsterdam kiezen, Enschede is de oudste marathon van Nederland en Amsterdam heb ik al 2 keer een halve marathon gelopen. Internationaal zou ik kiezen voor Athene, de moeder der marathons, of New York, omdat het me gewoon té gek lijkt om naar New York te gaan, twee vliegen in één klap dan, haha. Waarom ik een marathon wil lopen en niet genoegen neem met de drie halve marathons die ik al gelopen heb? Ik ben nou eenmaal een perfectionist en wil mijzelf continu blijven verbeteren, dat doe ik door óf mijn tijd te verbeteren óf door nog verder te gaan lopen. En het is iets wat maar weinig mensen kunnen, ik zal vast nooit een Mount Everest beklimmen of volleerd yogi worden, een marathon lopen is iets wat ik misschien wel zou kunnen berei

Depressie/burnout 2: Het effect van stress op mij

Afbeelding
Vandaag is zó niet mijn dag. Zo. Dat is eruit. Vanmorgen nadat ik een bestelling had geplaatst voor nieuwe luiers voor L. werd ik gebeld door het desbetreffende bedrijf. "Het is wel al erg lang geleden sinds de vorige keer dat u besteld heeft (november 2014). Is er iets veranderd?" Ik vertelde heel trots dat L. al zo goed als zindelijk is overdag dat dat we dus nog maar 1 luier per dag gebruiken over het algemeen. "Oh, het is dus alleen nog maar voor 's nachts? Ja, dat wordt niet vergoed, dus moet u het zelf betalen." Pardon?! Hoor ik dat nou goed? Hoezo wordt dat niet vergoed? We hebben een verwijzing van de huisarts (was niet goed genoeg) en de kinderarts, het heeft zóveel moeite en stress gekost omdat de apotheek ook niet meewerkte, nu we eindelijk alles op regel hebben vinden jullie dat het gepast is om de fantastische vorderingen van L. af te straffen? Want daar komt het dus wel op neer toch, omdat wij minder nodig hebben, wordt het niet meer vergoed. W

Afvallen: Bewust eten

Afbeelding
Eten is een bezigheid die we soms gedachteloos doen. Ook hier in huis heeft vaak iedereen een beeldscherm voor zich, de kinderen kijken naar een filmpje op de tablet en W. doet ondertussen een spelletje op z'n telefoon of op de laptop. We zitten wel allemaal bij elkaar aan de eettafel, dat dan wel. Ook is het een uitdaging op zich om een warme maaltijd in mijn kinderen te krijgen, dus ben ik al lang blij dat ik vaak het eten bij mijn oudste zo naar binnen kan schuiven als hij naar een filmpje kijkt ;) Het risico is wel dat je daardoor snel te veel eet, als je een beeldscherm of tijdschrift ter afleiding erbij hebt tijdens het eten. Door bewust te eten voorkom je dat. Dus weg met alle afleiding en proef elke hap die je neemt: Mindful eten. Deze 7 tips helpen je een handje:

Gezond en lekker: Vega-salade met veldsla, geitenkaas en linzen

Afbeelding
Na een dag hard werken buiten had ik niet echt meer zin om uitgebreid te gaan koken. Gelukkig had ik nog wat veldsla in huis, dit was nog blijven liggen omdat ik vrijdag bij m'n moeder ben blijven eten, het was zo gezellig :) Ach, heel af en toe een patatje, moet kunnen. De kinderen waren er zeer content mee in elk geval! Maar goed, ik heb gekeken wat ik in de kast had liggen om de sla mee aan te kleden en het is een variant op mijn linzensalade met het zakje van Zonnatura geworden. Net zo lekker, maar een stuk goedkoper!

Gezond en lekker: Zelf granola maken

Afbeelding
Het is eigenlijk heel erg simpel om zelf granola of cruesli te maken. De basis bestaat altijd uit haver, noten en zaden. De rest van de aankleding kun je helemaal zelf bedenken en mee variëren. Beetje yoghurt en vers fruit erbij zoals banaan of blauwe bessen en klaar is je gezonde ontbijt!  Wat ik ook fijn vind door het zelf te maken is dat ik weet wat er in zit, zo komen er bij mijn variant geen verborgen suikers in, iets wat me met in de winkel gekochte cruesli nog wel wil gebeuren. De granola basics op een rijtje:

Autisme: Brussendag

Afbeelding
Vandaag is het internationale Siblings Day en in Nederland is het Brussen dag, de dag dat er extra stil gestaan wordt bij de bijzondere band tussen broers en/of zussen. Ik heb mijn lieve broertje daar natuurlijk ook wel even op gewezen door deze e-card op z'n tijdlijn te plaatsen ;) Maar vandaag is ook de dag dat het rapport van het NJI (Nederlands Jeugd Instituut) over de ondersteuningsbehoefte van brussen uit is gekomen. Die vind je hier.  Mocht je je nou afvragen wat een brus is, een brus is een broer of zus (vandaar br-us) van een zorgenkind. In ons geval is mijn jongste zoon dus een brus.

Mijn favoriet: Flamingo's!

Afbeelding
Ik ben dol op flamingo's, mijn dierentuin bezoek is niet compleet als ik niet even bij de flamingo's gekeken heb. Ik ben nou eenmaal dol op roze ;) Ik heb het dan ook erg getroffen, want laat de tropische print en dan met name de flamingo nou net helemaal hip en trendy zijn! Niet alleen voor in je interieur, ook in de mode en dan met name de accessoires. Daar wordt je toch vanzelf al vrolijk van? Ik wel, dus kom maar op met die ananassen, palmbomen en vogels! Lekker zomers. Dit kussenhoesje met flamingoprint heb ik een tijdje terug al voor een klein bedrag weten te scoren bij de Zeeman (€1,99), maar er is nog véél méér te vinden, ik kijk mijn ogen uit! Mijn wensenlijst is behoorlijk gegroeid.

Lekker en leuk: Versierde chocolade brokken

Afbeelding
Bij Pasen hoort chocolade vind ik, toch ben ik er dit jaar in geslaagd om geen paaseieren te kopen. Wat een wilskracht hè? Wel had ik zin om wat leuks te maken om mee te nemen naar mijn moeder en stiefvader, waar we 's avonds gegeten hebben. Waarom dan niet zelf iets leuks met chocolade gaan maken? Het zijn chocoladebrokken geworden, versierd met nootjes, fudge, m&m's, kokos, rozijntjes en confetti. Niet suikervrij of ook maar enigszins verantwoord, gewoon een flinke overdosis suiker. Lekker en erg leuk om te maken met m'n peuter, wat hebben we veel plezier gehad met het versieren van de chocolade. Toch is het erg simpel om te doen. Dit ga ik zeker vaker doen!  Ingrediënten: 1 reep witte chocolade (100 gram) 2 repen melk chocolade (100 gram) kokosschaafsel noten als amandelen, pistachenoten, hazelnoten, pecannoten, in stukjes gehakt fudge in kleine stukjes gesneden rozijnen mini m&m's of m&m's in stukjes suikerconfetti c

Gezond en lekker: Worteltaart havermout ontbijt

Afbeelding
Carrot cake, mijn favoriete taart en muffin momenteel. Hierop geïnspireerd een havermout ontbijt wat naar worteltaart smaak! Mijn nieuwe tweede favoriet, na de appeltaart havermout ;) Ingrediënten: 40 gram havermout 2 à 3 bospenen/waspenen, geschrapt 250 ml magere melk handje rozijnen stuk of 5 walnoten eetlepel ahornsiroop kaneel

Gezond en lekker: Havermout-pindarepen

Afbeelding
Deze repen met dadels, pindakaas en kokos voor extra energie hoef je niet te bakken, zijn supergezond, zoet en vullend, én in 5 minuutjes te maken!   Ingrediënten, voor zo'n 6 repen: 20 medjoul dadels, ontpit 4 eetlepels kokosrasp 2 eetlepels kokosolie 2 eetlepels pindakaas 4 eetlepels havermout