<script> <style>

dinsdag 21 mei 2019

Waterkefir, een gezonde frisdrank?


Al enige tijd had ik me voorgenomen om weer eens te starten met het maken van waterkefir, een gezonde frisdrank. Ik heb het al eens eerder gehad en dat beviel me wel goed.

Toen ik tijdens het Happinez festival vorige week (ik had twee kaarten gewonnen bij Dr. Hauschka op Instagram, hoe gaaf!) een kraampje vond waar ze de kefirculturen verkochten heb ik een cultuur meegenomen.


Waarom kefir?


Het is een probiotisch drankje, wat betekent dat het vol zit met goede bacteriën die je kunnen helpen bij een gezonde darmflora. Het doet wonderen voor je stoelgang en bevat vitamine B1, B2, B6, B12, C en D naar het schijnt.
Bovendien is het ook lekker, licht bruisend en je kunt het zo zoet maken als je zelf wilt.

Hoe maak je het?


Benodigdheden:
  • 100 gram kefir korrels
  • 1 liter water
  • 50 gram biologische (riet)suiker
  • 1/2 biologische citroen
  • 3 vijgen
  • weckpot
  • houten pollepel
  • plastic zeef (Action)
  • weegschaal
  • maatbeker 

Bereiding:
Doe de kefir in de weckpot, schenk het water erbij. voeg de suiker toe, even doorroeren. Dan de vijgen en de citroen toevoegen. Sluit de pot niet hermetisch af, maar laat het deksel er los op rusten of dek de bovenkant af met een zakdoek en een elastiek. Het is noodzakelijk dat de pot kan luchten, om ontploffing te voorkomen.
Zet de pot op een lichte plek in de vensterbank, maar niet in direct zonlicht. Roer het af en toe om (geen metaal gebruiken, daar kan de kefir niet tegen). 



Na 48 uur de vijgen en citroen eruit halen, pers de citroen uit boven een plastic zeef (geen metalen zeef!) met de opvangbak eronder. Giet dan de waterkefir door de zeef, even roeren en klaar is je supergezonde drankje. 



De kefirkorrels goed afspoelen onder stromend water, deze zijn weer klaar voor gebruik. Je kunt de resterende korrels bewaren in een pot met water en wat suiker als je niet meteen een nieuwe drank gaat maken. Het is normaal dat de korrels toenemen in omvang, onder de beste omstandigheden is dat van 100 gram naar 180 gram in twee dagen, bij mij was het 145 gram. 

Lekker is het zeker, je kunt er enorm mee variëren qua gedroogde vruchten en hoeveelheid suiker, ik heb het minimum aan suiker genomen omdat ik graag suikervrij eet. Maar ahornsiroop zou je ook kunnen doen in plaats van gewone suiker, eigenlijk alle soorten suiker behalve honing(!). Suiker is noodzakelijk om de kefir te laten groeien, als je 50 gram neemt op 1 liter water zal er geen restsuiker overblijven.

Mocht je dit nou ook willen proberen, je kunt bij mij een portie ophalen om het zelf te gaan maken. Stuur maar even een berichtje.

Geen opmerkingen: