<script> <style>

maandag

Afvallen: Bewust eten




Eten is een bezigheid die we soms gedachteloos doen. Ook hier in huis heeft vaak iedereen een beeldscherm voor zich, de kinderen kijken naar een filmpje op de tablet en W. doet ondertussen een spelletje op z'n telefoon of op de laptop.

We zitten wel allemaal bij elkaar aan de eettafel, dat dan wel. Ook is het een uitdaging op zich om een warme maaltijd in mijn kinderen te krijgen, dus ben ik al lang blij dat ik vaak het eten bij mijn oudste zo naar binnen kan schuiven als hij naar een filmpje kijkt ;)

Het risico is wel dat je daardoor snel te veel eet, als je een beeldscherm of tijdschrift ter afleiding erbij hebt tijdens het eten. Door bewust te eten voorkom je dat. Dus weg met alle afleiding en proef elke hap die je neemt: Mindful eten. Deze 7 tips helpen je een handje:

  • Heb je honger? 
Heb je echt honger, of graai je naar iets te eten omdat je je verveelt of uit gewoonte? Sta daar eens bij stil en eet alleen wanneer je echt honger hebt. Ook kan het zijn dat je dorst hebt in plaats van honger, dus drink eerst een glas water.
  • Neem de tijd. 
Probeer wanneer dat lukt de tijd te nemen om te eten. Ga ervoor zitten. Probeer ook als je onderweg eet toch even wat rustiger aan te doen.
  • Schep niet te veel op. 
Wat je opschept gaat vaak ook op. Schep een kleine portie op. Je kunt altijd nog een keer opscheppen, maar vaak blijkt dat niet eens nodig te zijn.
  • Een kleiner bord. 
We kunnen onszelf makkelijk voor de gek houden. Door een kleiner bord te gebruiken, zul je automatisch minder opscheppen.
  • Eet rustig. 
Neem kleine hapjes en kauw goed. Wacht tot de ene hap op is voor je de volgende opschept. Door rustig te eten heb je eerder door wanneer je vol zit. Heb je er moeite mee om langzaam te eten, leg dan je bestek neer tussen twee happen.
  • De nasmaak. 
Let eens op de nasmaak van alles wat je eet en geniet ervan.
  • Maak er werk van. 
Als je aandacht hebt besteed aan het eten, is de kans groter dat je er bewust van geniet. Je hoeft niet per se een uur in de keuken hebben gestaan. Je kunt er ook werk van maken door de tafel te dekken of het eten netjes op te dienen in schalen.
  • Wissel van hand.
Eet eens met je andere hand. Dat is wennen en daardoor gaat het eten minder op automatische piloot. Een fijne truc voor als bewust eten je lastig afgaat.

Geen opmerkingen: